IN ENGLISH

Home

Koolituse seitsemes nädal

Sel nädalal rääkisime paadi- ja laevavarustusest, sõidupiirkondadest ja vastavatest nõudmistest. Kõneks oli ka laevajuhi vastutus, saadi teada, millal ja missuguseid (väike)laevajuhipabereid vaja läheb ning tutvuti pisut ka erinevatest merendust puudutavate rahvusvaheliste konventsioonidega nagu näiteks SOLAS 74 ning MARPOL.

Loetletud teemadest võiks rääkida tundide kaupa, ent käesoleva õppe raames on eesmärgiks anda eelkõige ülevaade kõikidest merendust ja paadiehitamist- ning kasutamist puudutavatest nõksudest ja nüanssidest. Siit saab juba igaüks omal käel edasi liikuda.

Küsimusi tuli palju, oli nii tulist arutelu kui ka peavangutusi, et nõnda palju erinevaid reegleid ja eeskirju peab teadma, selleks, et paati nõutekohaselt ehitada, registreerida ja hiljem ka kasutada. Lohutuseks sai küll tõdetud, et teemasse süvenedes ei tundugi asi nõnda hull. Samm-sammult edasi rühkides saavad kõik lahatud teemad justkui kodusemaks ja talupoja mõistust appi võttes lahenevad võimatuna tunduvad võrrandid vaat, et iseenesest.

Praktika poole peal oli nädal erakordselt produktiivne. Noarootsi ruuba ülemine pardalaud tegi läbi tubli uuenduskuuri – hulga lappe-paikasid, mis juba eelnevalt välja olid lõigatud, sai nüüd jupphaval täpselt parajaks tehtud ja külge liimitud-naelutatud. Hiljem käisime need veel höövliga üle ning värvisime. Rooslepa paadi tarvis varutud tammeplangud said nüüd paksusmasinast läbi lastud ning platesae peal lahti lõigatud – kokku tegime esialgu paarkümmend vitskaare toorikut.

Seadsime üles ka aurukasti, kinnitasime ta kenasti jalgade peale ja ühendasime aurutünniga. Hulga nikerdamist oli, et saada kõik kõrgused ja torupikkused paika aga kasutamisvalmis ta sai ning esimene proovikaargi käis aurust läbi! See läks küll nö õppevahendiks – et testida aurukasti ning anda tööprotsessist õpilastele ettekujutus. Aurukastile panime kokku ka paarimehe – kanalistasioonitorudest leotuskasti. Nimelt teab Jorma vanade kirjutiste põhjal, et tammest vitskaari leotati enne aurukasti panekut vähemalt paar päeva kuni paar nädala jagu vees, et nad alluksid paremini meistri soovidele ja paadi kumerustele.

Paar nädalat tagasi kaubaaita toodud kolme tihumeetri jagu männiplanke sai kah käte vahelt läbi lastud – eemaldasime liimeistrite, nugade ja kirveste abil kogu koore ning staabeldasime kenasti virnadesse tagasi.